A WLTP rövidítés az angol World Harmonised Light Vehicle Test Procedure kifejezést takarja, jelentése: kis tömegű járművek nemzetközi teszteljárása. A metódust 2017 szeptemberétől alkalmazzák, és azon típusoknál kötelező, melyeket ezt az időpontot követően mutatnak be a gyártók. Hogy az eljárás minél hamarabb elterjedjen, 2018 szeptembere után már minden újonnan értékesített kocsinál kötelező lesz elvégezni, beleértve azokat a modelleket is, amiket 2017. szeptember 1. előtt piacra dobtak a márkák. Az új szabályozás célja, hogy 2019 januárjától már a WLTP-tesztek eredményei szerepeljenek a prospektusokban, a márkakereskedések autóin stb. Ez természetesen azzal jár, hogy a járművek üzemanyag-fogyasztásra és károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatai is megváltoznak, tehát olyan értékek alapján dönthetnek a vásárlók, amelyek a valós használatot tükrözik.
A lehető legnagyobb pontosság érdekében a számítások során az adott modell minden jellegzetességét figyelembe veszi a vizsgálat.
A WLTP-teszt négy különböző átlagsebességű menetpróbát foglal magában: lassú, közepes, gyors és nagyon gyors. Ezek során több vezetési helyzetet vizsgálnak (gyorsítás, lassítás, megállás), méghozzá a vezetők közúti szokásaira, illetve viselkedésére vonatkozó statisztikák alapján. Még a levegő hőmérsékletét is figyelembe veszik, sőt most először a tartozékok működésre gyakorolt hatását is ellenőrzik, beleértve a tetőcsomagtartót, a könnyűfémfelni-garnitúrát és a szpoilerszettet is. Az új rendszer legnagyobb előnye, hogy a szakemberek több közlekedési szituációban teszik próbára a járművet, ezáltal az eredmények közelebb állnak a valós, hétköznapi helyzetekben tapasztalható értékekhez.
Ennek okán vállalatunk is azt javasolja a vásárlóknak, hogy kizárólag a WLTP-teszten alapuló üzemanyag-fogyasztási adatokat mérlegeljék döntéseik során.
A korábban alkalmazott NEDC-tesztet (New European Driving Cycle, azaz új európai mérési ciklus) 1970-ben kezdték el használni a járműipari vállalatok. Ez a laboratóriumi méréseken alapuló metódus – a technika fejlődése és a megváltozott vezetői szokások okán – mára elavulttá vált, ez indokolta, hogy megszülessen a valós közlekedési szituációkat vizsgáló WLTP-módszer.
Tesztkörülmények | NEDC | WLTP |
Tesztciklusok | Egyszerű mérési ciklus | A dinamikus ciklus pontosabb képet ad a valós körülmények között tapasztalható működésről |
Ciklus időtartama | 20 perc | 30 perc |
Ciklus során megtett út hossza | 11 kilométer | 23,25 kilométer |
Vezetési fázisok | 2 fázis, 66% városban, 34% városon kívül | 4 további dinamikus mérési ciklus, Lassú/Közepes/Gyors/Nagyon gyors, a sebesség és a leadott teljesítmény fokozatosan nő |
Átlagos sebesség | 34 km/h | 46,5 km/h |
Maximális sebesség | 120 km/h | 131 km/h |
Opciós tartozékok befolyása a működésre | Fogyasztásra és CO2-kibocsátásra gyakorolt hatásukat az NEDC-teszt nem vizsgálja | Az extraként megvásárolható kiegészítőket (autónként eltérhetnek) is figyelembe veszik a méréseknél |
Sebességváltások | A váltásokhoz kapcsolódó fordulatszám előre meghatározott | A váltásokhoz kapcsolódó fordulatszám járművenként eltérő |
Hőmérséklet a mérések során | Hőmérsékleti tartomány: 20-30 ˚C | Hőmérséklet: 23 ˚C, CO2-kibocsátáshoz kapcsolódó mérés 14 ˚Celsius fokhoz igazítva |
Az NEDC és a WLTP közötti átállás lépésenként történik majd.
Az átállás lépéseinek időpontjait pontosan meghatározták az autógyártók számára. Az újonnan forgalomba helyezett autók esetében 2018 szeptemberétől él a WLTP-kötelezettség, és legkésőbb 2019. január elsejéig minden márkakereskedésnek gondoskodnia kell róla, hogy a vásárlók csakis a WLTP-teszteken mért eredményeket olvashassák az autók ismertetőin. Így elkerülhetők a félreértések, amikor vásárlóink különféle prospektusainkat és egyéb kiadványainkat olvassák, vagy a Honda honlapján tájékozódnak.
Összességében elmondható, hogy autójának fogyasztása nem fog változni, de az NEDC-teszt mérési eredményeihez (CO2- és l/100 km) viszonyítva magasabb értékek szerepelnek majd a modell mellett. Ez pusztán abból fakad, hogy a WLTP-teszt precízebb és jobb visszajelzést nyújt jelenkorunk autójának teljesítményéről napjaink közútjain.